تاریخ : چهارشنبه 17 مرداد 1397
کد 217

برگزاری آموزش همگانی به مناسبت هفته شیرمادر

به گزارش خانم کاظمی مسئول آموزش همگانی مرکز، به مناسبت هفته جهانی  شیر مادر، در جمع مادران شیرده وهمچنین مادران باردار مراجعه کننده به سالن انتظار درمانگاه تخصصی در تاریخ 97/05/16 مطالبی در خصوص مزایای شیر مادر،روش های صحیح شیردهی و معایب تغذیه شیر مصنوعی ارائه گردید.
به گزارش خانم کاظمی مسئول آموزش همگانی مرکز، به مناسبت هفته جهانی  شیر مادر، در جمع مادران شیرده وهمچنین مادران باردار مراجعه کننده به سالن انتظار درمانگاه تخصصی در تاریخ 97/05/16 مطالبی در خصوص مزایای شیر مادر،روش های صحیح شیردهی و معایب تغذیه شیر مصنوعی ارائه گردید.
در ادامه به سوالات مادران شیرده و باردار در خصوص مشکلات شیردهی پاسخ داده شد به دنبال آموزش گروهی ریاست بیمارستان به اتفاق رئیس خدمات پرستاری ، سرپرستاران و رابط شیر مادربیمارستان و جمعی از همکاران در میان بیماران حضور یافته و با پذیرایی مختصر به اهمیت این روز و  جایگاه تغذیه با شیر مادر تاکید نمودند و اتاق شیرمادردرمانگاه تخصصی که اخیرا تجهیز شده است مورد بازدید قرار گرفت و از تلاش های همکاران درمانگاه تقدیر نمودند.

خلاصه ای از مطالب که در درمانگاه تخصصی مطرح گردید به شرح ذیل :
آیاتی از قرآن درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر
مقام مادر شیر ده در آیه ۱۴ سوره لقمان ذکر شده : بعد از شکر گذاری خالق شکر گذاری مادر توصیه شده است .
درسوره بقره آیه ۱۳۳ مدت شیر دادن را دو سال تمام ذکر شده است
اکنون بعد از ۱۴۰۰ سال سازمان بهداشت جهانی مدت دو سال شیر مادر را تاکید نموده است
فوائد تغذیه با شیر مادر
کاهش عفونت ها ی گوارشی بخصوص اسهال واستفراغ ، عفونت های تنفسی ،کاهش عفونتهای ویروسی وباکتریال وقارچی به علت عوامل اختصاصی وغیر اختصاصی شیر مادر رشد وتکامل مطلوب شیر خوار پاسخ به ایمونیزاسیون وحمایت هفت استراتژی سازمان بهداشت جهانی دررشد وسلامت کودک شامل ایمن سازی ،پیشگیری از اسهال ،پیشگیری از عفونت های حاد تنفسی ،تغذیه با شیر مادر ،تغذیه تکمیلی وپی گیری رشد که همگی در زیر چتر تغذیه با شیر مادرمیباشد . کاهش عفونت های مزمن دیابت ۱ و۲ وسلیاک ،بیماری های التهابی روده ، کانسر ،بیماری های آلرژی ،رشد وتکامل مغزی ، افزایش هوش ، سلامت جسمی وروحی مادروکاهش کانسر رحم وپستان وصد ها مزایای دیگر
 عوارض تغذیه مصنوعی
برجسته ترین خطر شیر مصنوعی این است که فاقد عوامل ایمنی بخش موجود در شیر مادر است. این عوامل ایمنی بخش شیرخواران را در مقابل بسیاری از بیماریها حفاظت کرده و از مرگ آنان پیشگیری میکند. در نتیجه شیرخوارانی که با شیرمادر تغذیه نمیشوند به میزان بالایی در معرض خطر ابتلاء به بیماریهای تنفسی و گوارشی(اسهال و استفراغ، دل دردهای قولنجی و جمع شدن گاز)، عفونت گوش، عفونت ادراری، مننژیت، اگزما، آسم، آلرژی …. قرار میگیرند و در صورت ابتلاء، شدت این بیماریها و نیاز به بستری شدن آنان نیز بیشتر است. با مصرف شیر مصنوعی احتمال ابتالء به چاقی، بیماریهای قلبی عروقی و بیماری قند در بزرگسالی بیشتر میشود. ترکیب شیر مصنوعی یکسان است و همانند شیرمادر در هر وعده و با رشد شیرخوار بر حسب نیازهای او تغییر نمیکند و الگوی رشد و تکامل مناسب کودک را فراهم نمیکند. کودکان از فواید عاطفی تغذیه باشیرمادر و امنیت روانی ناشی از آن در دوران بلــوغ محروم میشوند و این امـــر بر تکامل روانی اجتماعی کـــودک در آینده اثر میگذارد. شیرخوار از فواید شیــر مادر در ارتقاء بهره هوشی نیــــز محروم میشود. شیر مصنوعی در هنگام تهیه به سهولت آلوده میشود و یا اگر سریع مصرف نشود فاسد میگردد و این احتمال ابتلاء به بیماریهای گوارشی را افزایش میدهد. طرز تهیه نادرست یعنی رقیق یا غلیظ درست کردن شیرمصنوعی کودک را با دریافت ناکافی یا زیاد مواد مغذی و در نتیجه کاهش رشد، اشکال دیگر سوء تغذیه،گرسنگی و بیقراری …. مواجه میکند. مادر از فواید شیردهی (که شامل دیر شروع شدن عادت ماهانه و تأخیردر حاملگی ، از دست دادن وزن اضافی، کاهش سرطان پستان و تخمدان، شکستگی لگن، پوکی استخوان و بیماری قند و ووضع روحی روانی بهتر میشود)محروم می گردد.هزینه خرید شیرمصنوعی چندین برابر هزینه مورد نیاز برای تغذیه صحیح مادر است، بعالوه هزینه بیمارشدن بیشتر کودک به خانواده تحمیل میشود. تولید و مصرف شیر مصنوعی سبب آلودگی محیط زیست میشود. شیر مصنوعی نیاز به بسته بندی، بطری و سرشیشه، آب سالم و سوخت دارد که علاوه برتحمیل بار مالی به خانواده، موجبات آلودگی هوا و صرف منابع طبیعی را فراهم می کند.


 
 

آخرین اخبار

روز ملی منابع انسانی مبارک

چهارشنبه 29 فروردين 1403

دیدار نوروزی تیم مدیریتی مرکز آموزشی درمانی شهید د ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی ROP

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی HBB (کمک به تنفس نوزاد در بدو ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی فرایندهای پرستاری با تاکید بر ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی ایکتر و مراقبت های تکاملی نوزا ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

جلسه آموزشی sepsis و مراقبت کانگورویی kmc

يکشنبه 5 فروردين 1403

جلسه آموزشی شکم حاد در بارداری

يکشنبه 5 فروردين 1403

جلسه آموزشی تریاژ در بحران و مدیریت بحران در مراقب ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

بزرگداشت روز مهندس در بیمارستان مرکز آموزشی و درما ...

دوشنبه 7 اسفند 1402