تاریخ : پنجشنبه 18 مرداد 1403
کد 551

روز جهانی هپاتیت

به گزارش سوپروایزر آموزش سلامت به مناسبت روز جهانی هپاتیت مطابق با 28 جولای(7 مرداد ماه) جلسه آموزشی هپاتیت در بارداری و شیردهی و روشهای پیشگیری توسط کارشناس کنترل عفونت بیمارستان(خانم نصیری) در اتاق آموزش بخش زنان با گروه هدف مادران باردار و شیرده برگزار شد.

هر 30 ثانیه یک انسان در اثر هپاتیت جانش را از دست می‌دهد؛ با اینکه سال‌هاست واکسیناسیون بیماری هپاتیت انجام می‌شود، این موضوع که هنوز افرادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، عجیب به نظر می‌رسد.

به دلیل فراگیری این بیماری است که سازمان بهداشت جهانی 28 جولای هر سال را روز جهانی هپاتیت نامیده است. این سازمان امیدوار است که با انتخاب چنین روزی توجه جهانیان را به این بیماری جلب و راهی برای کاهش آن پیدا کند.

در این روز همۀ مردم تشویق می‌شوند که برای پیشگیری و آزمایش این بیماری‌ها اقدام کنند تا به این ترتیب انسان‌های بیشتری از هپاتیت و مرگ بر اثر آن دور بمانند.

سازمان بهداشت جهانی 28جولای را به عنوان روز جهانی هپاتیت انتخاب کرده است. این روز نه‌فقط زمانی برای توجه به پیشگیری و درمان هپاتیت است؛ بلکه یادبود دانشمندی است که با یافتۀ خود به درمان این بیماری کمک بسیار کرد.

شعار سال 2024 ؛ هپاتیت منتظر نمی‌ماند

سازمان بهداشت جهانی WHO برای روز جهانی هپاتیت سال 2024، شعار «هپاتیت منتظر نمی‌ماند» را انتخاب کرده است. این شعار بر نیاز فوری به تلاش‌های سریع در تشخیص، درمان و پیشگیری تأکید دارد.

چرا روز جهانی هپاتیت مهم است؟
 

این یک اپیدمی جهانی است

هپاتیت یکی از آن بیماری‌هایی نیست که فقط بر جمعیت‌های خاص یا مناطق خاصی در جهان تأثیر بگذارد. در هر جایی ممکن است به هپاتیت مبتلا شوید. تخمین زده می‌شود که حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت مبتلا هستند.

شما می‌توانید از طریق تماس خونی یا آمیزش جنسی به هپاتیت مبتلا شوید. مادر می‌تواند آن را به فرزندش منتقل کند. به همین دلیل است که هپاتیت می‌تواند افرادی را تحت تأثیر قراردهد که اطلاعات کمی در مورد تأثیر رابطۀ جنسی ناایمن یا سوء مصرف مواد دارند. هپاتیت در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناک و گاهی کشندۀ کبد شود.

گام‌های بزرگی برداشته‌ایم

این خبر خوب است: در طول 100 سال گذشته، پیشرفت بسیاری در پیشگیری و درمان هپاتیت حاصل شده است. واکسن‌هایی برای هپاتیت A و B وجود دارد. مردم کشورهای در حال توسعه در سنین پایین، به طور خودکار این واکسن‌ها را دریافت می‌کنند. هپاتیت C به‌راحتی قابل درمان است و هپاتیت D و E نادر هستند.

راه درازی در پیش است

تقریبا 90 درصد از افرادی که به هپاتیت مبتلا شده‌اند، متوجه نمی‌شوند که آلوده شده‌اند. اتحاد جهانی هپاتیت یک هدف چالش برانگیز برای حذف هپاتیت به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی تا سال 2030 تعیین کرده است. با کمک همۀ مردم، این یک هدف دست‎یافتنی است.
فایل آموزشی


 

آخرین اخبار

جشن شیر مادر"حمایت همه جانبه ترویج تغذیه با شیر ما ...

دوشنبه 22 مرداد 1403

روز جهانی هپاتیت

پنجشنبه 18 مرداد 1403

برگزاری جلسه آموزشی آشنایی با دستورالعملهای اورژان ...

سه شنبه 16 مرداد 1403

تب دانگی

يکشنبه 14 مرداد 1403

برپایی ایستگاه صلواتــی در مراسم سوم امام حسین (ع) ...

يکشنبه 31 تير 1403

جلسه آموزشی زایمان بی درد با گاز انتونکس

پنجشنبه 21 تير 1403

برگزاری جلسه آموزشی انواع کاتترهای همودیالیز

پنجشنبه 21 تير 1403

برگزاری جلسه آموزشی استانداردهای ایمنی بیمار و کن ...

شنبه 9 تير 1403

برگزاری جلسات درون بخشی

شنبه 9 تير 1403

ویژه برنامه روز عید غدیر در مرکز آموزشی درمانی شهی ...

چهارشنبه 6 تير 1403