تاریخ : چهارشنبه 9 خرداد 1403
کد 534

فشار خون خود را به دقت اندازه گیری و آن را کنترل کنید؛ بیشتر زنده بمانید

به مناسبت روز جهانی فشارخون (17 ماه می)با شعار (فشار خون خود را به دقت اندازه گیری و آن را کنترل کنید؛ بیشتر زنده بمانید) جلسه آموزش همگانی آشنایی با فشار خون و راههای کنترل آن و همچنین کنترل فشارخون همراهان در طی چند روز دربخشهای مختلف بیمارستان برگزارگردید همچنین پخش فیلم های آموزشی و توزیع پمفلت نیز در محل سالن انتظار درمانگاهها صورت گرفت.
روز جهانی فشار خون بالا توسط اتحادیه جهانی فشار خون (WHL)، یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی چتری متشکل از ۸۵ انجمن و اتحادیه ملی فشار خون، تأسیس چهارم ژانویه ۱۹۸۴ معرفی شد و به پیشگیری و کنترل فشار خون در میان جمعیت جهان اختصاص دارد. این روز اولین بار در چهاردهم می ۲۰۰۵ برگزار و در سال ۲۰۰۶ هفدهم می هر سال به‌عنوان روز جهانی فشار خون بالا نام‌گذاری شد. هدف این روز افزایش آگاهی از فشار خون بالا به دلیل فقدان آگاهی مناسب در میان بیماران مبتلا به فشار خون بالا برگزار می‌شود.       
فشار خون بالا تهدیدی جدی محسوب می شود زیرا باعث می شود قلب شدید تر کار کند که نیاز آن به اکسیژن را افزایش داده در ایجاد آنژین دخالت دارد در صورتی که این مشکل تحت کنترل قرار نگیرد خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری کلیوی را افزایش می دهد.
علایم شایع : معمولا علایمی وجود ندارد مگر اینکه بیماری شدید باشد.
علایم زیر مربوط به بالا رفتن فشار خون به طور بحرانی هستند
سردرد، خواب آلودگی، گیجی ، کرختی و مور مور شدن دستها و پاها ، سرفه خونی، خونریزی از بینی ، تنگی نفس شدید
علل:
معمولا ناشناخته است. تعداد کمی از موارد در اثر مشکلات زیر ایجاد می‌شوند:
بیماری مزمن کلیه ، تنگ شدن سرخرگ آئورت، اختلال در بعضی از غدد درونریز، تصلب شرائین ،عوامل تشدیدکننده بیماری سن بالای ۶۰ سال،چاقی، سیگار کشیدن، استرس، وابستگی به الکل، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع شده زیاد، پشت میزنشینی، عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی فشار خون بالا، سکته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی کلیه، مصرف قرص‌های تنظیم خانواده، استروئیدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها یا دکونژستان‌ها
پیشگیری:
در حال حاضر راه خاصی برای پیشگیری از فشارخون بدون علت مشخص وجود ندارد. اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا وجود داشته باشد. فشار خون باید مرتبا کنترل شود.
اگر فشار خون بالا زود تشخیص داده شود، همزمان با تغییر رژیم غذایی، ورزش، کنترل استرس، ترک دخانیات، ننوشیدن الکل و دارو معمولا باعث پیشگیری از بروز عوارض می‌شود
با توجه به اثرات پرفشاری خون بر روی مادر و جنین اکیدا توصیه میگرددزنان باردار مرتب برای معاینه پیش از زایمان به مراکز و پایگاههای بهداشتی مراجعه کنند تا مراقب بهداشت بتواند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرد و به ‌موقع کنترل کنند.
سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.
برخی افراد می توانند با شیوه زندگی سالم، کاهش وزن اضافی ، ترک سیگار ، محدود کردن مصرف کافئین و الکل ، کاهش مصرف نمک و انجام روشهای تمدد اعصاب ، فشار خون بالا را کنترل کنند و آن را کاهش دهند.
 
فایل آموزشی به پیوست موجود است


 

آخرین اخبار

برگزاری جلسه آموزشی استانداردهای ایمنی بیمار و کن ...

شنبه 9 تير 1403

برگزاری جلسات درون بخشی

شنبه 9 تير 1403

ویژه برنامه روز عید غدیر در مرکز آموزشی درمانی شهی ...

چهارشنبه 6 تير 1403

برگزاری جلسه آموزشی "هیپوترمی در نوزادان"

چهارشنبه 30 خرداد 1403

برگزاری کارگاه دو روزه احیای پایه و پیشرفته نوزادا ...

سه شنبه 29 خرداد 1403

اهمیت غربالگری هورمونهای تیروئید در نوزادان

سه شنبه 29 خرداد 1403

جلسه آموزشی افتراق انواع شکم درد و گرمازدگی

پنجشنبه 24 خرداد 1403

روز جهانی بدون دخانیات

چهارشنبه 23 خرداد 1403

برگزاری کارگروه درون بخشی اتاق عمل

چهارشنبه 23 خرداد 1403

جلسه آموزشی تانسیلکتومی

چهارشنبه 23 خرداد 1403