تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1398
کد 320

از کرونا ویروس چه می دانید ؟

در کلاس آموزشی کروناویروس بر اقدامات پیشگیرانه تاکید شد

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی مراغه کلاس های آمادگی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس روزهای سه شنبه و چهارشنبه 27 و 28 بهمن برگزار شد
نجفی مدرس کارگاه ضمن ارائه مطالبی از تاریخچه ی پیدایش کرونا ویروس جدید گفت : در اواخر دسامبر سال 2019ویروسی جدید در چین شناسایی شد که باعث بیماری تنفسی شدید می گردد. منشا بیماری به یک بازار غذاهای دریایی در استان ووهان هوبی، چین ارتباط داده شده است.
وی ادامه داد ؛ در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت در دسترس نیست. به  علت ماهیت ویروسی بودن بیماری،درمان های آنتی بیوتیکی نیز مؤثر نیستند.نتایج تحقیقات نشان داده این ویروس می تواند انسان و حیوان را تحت تأثیر قرار دهد. سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیماریهای زمینه ای گروه‌های پرخطر بیماری کرونا ویروس هستند.
ایشان ادامه داد ؛ برخی کروناویروس ها باعث بیماری مشابه سرماخوردگی شوند در حالی که سایر آنها باعث بیماری جدی تر مانند سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) می شوند.
 علائم و نشانه های مهم این بیماری شامل تب، سرفه کردن و  تنگی نفس می باشد .
سایر علائم شامل لرز، درد های جسمانی، گلو درد، سردرد و آبریزش بینی، درد عضلانی یا اسهال هستند.


کارشناس کنترل عفونت مرکز افزود؛ مهمترین و کلیدی ترین گام در پیشگیری از ابتلا به عفونتهای تنفسی این است که به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست‌ها حداقل به اندازه 20 ثانیه با آب و صابون نمایید و تمامی قسمت‌های دست اعم از انگشتان خصوصا انگشت شست، کف دست و مچ دست شسته شود.
  • برای پیشگیری بهتر است از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی (سرفه، عطسه و...)خودداری کرده و دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال بپوشانید.
  • از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری نمایید و از مالیدن دست آلوده خود به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.
لازم به توضیح است؛ در این کلاس ها رده های مختلف گروه های پزشکی اعم از پرستاران-ماماها-دانشجویان علوم پزشکی-نیروهای کمکی و خدمات- کارکنان بخش اداری - کارشناسان آزمایشگاه، اتاق عمل، بیهوشی و ... حضور داشتند.

 

 

آخرین اخبار

" هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت "

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403

پیاده روی به مناسبت هفته سلامت

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403

«سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت»

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403

سی ام فروردین، روز علوم آزمایشگاهی مبارک باد

يکشنبه 9 ارديبهشت 1403

روز ملی منابع انسانی مبارک

چهارشنبه 29 فروردين 1403

دیدار نوروزی تیم مدیریتی مرکز آموزشی درمانی شهید د ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی ROP

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی HBB (کمک به تنفس نوزاد در بدو ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی فرایندهای پرستاری با تاکید بر ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی ایکتر و مراقبت های تکاملی نوزا ...

يکشنبه 5 فروردين 1403