تاریخ : چهارشنبه 27 شهريور 1398
کد 285

برای اولین بار در تقویم بهداشتی جهان ؛

نامگذاری یک روز به عنوان روز جهانی " ایمنی بیمار "

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی مراغه : سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار روز 17سپتامبر 2019 میلادی مطابق با 26 شهریور 98 را بعنوان"World Patient Safety Day "روز جهانی " ایمنی بیمار " اعلام نموده است.
ایمنی به عنوان اولین حوزه در موضوع کیفیت از نظر بیماران به مفهوم «عدم حدوث یا وجود صدمات اتفاقی» می­باشد.  چالش­های فرا راه ایمنی در بسیاری از صنایع وجود دارند ولی مسئله در صنعت مراقبت­های بهداشتی ویژه و حاد است.
تحقیقات مشابه در زمینه خطاهای پزشکی، حوادث ناخواسته را به عنوان یک مسئله بین المللی مطرح می کند که براساس  بررسی­ های اپیدمیولوژیک، بخش مهمی از این حوادث قابل پیشگیری هستند.
در حالی­که در کشورهای پیشرفته با بیمارستان­های برخوردار از اعتبارات کافی و با فناوری پیشرفته، از هر ده نفر، یک نفر آسیب می بیند، مدارک کافی درباره مراقبت غیر ایمن در کشورهای در حال توسعه وجود ندارد، نکته قابل تامل اینکه، در این کشورها ممکن است ریسک آسیب به بیمار به خاطر محدودیت­های زیرساختی، فناوری و نیروی انسانی هم در بیمارستان­ها و هم در مراقبت­های اولیه بیشتر نیز باشد.
طی دهه گذشته مداخلات زیادی برای کاهش خطاهای پزشکی و بهبود ایمنی بیمار در سطح جهان بکار گرفته شد. در ایران نیز موضوع ایمنی بیمار در سال­ های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته؛ که از جمله آن­ها اجرای طرح پایلوت ایمنی بیمار در برخی مراکز آموزشی درمانی در سطح کشور و تاکید به ایمنی بیمار در اعتبار بخشی موسسات بهداشتی درمـانی است.
همانطور که اشاره شد پرسنل بهداشتی درمانی در تمام رده­ ها به عنوان اعضای تیم سلامت نقش اساسی در مدیریت و هدایت ایمنی بیمار دارند که نشات گرفته از نگرش و دانش آن­ها از مقوله ایمنی بیمار و اهمیت آن می باشد.
بنابراین ایمنی بیمار یک نظام مراقبت بهداشتی جدید است که بر گزارش دهی، تجزیه و تحلیل و پیشگیری از خطاهای پزشکی که اغلب منجر به بروز خطاهای ناخواسته می شود، تاکید می کند. به عبارت دیگر ایمنی بیمار همان اجتناب، پیشگیری و بهتر شدن نتایج نامطلوب یا آسیب ناشی از فرآیند مراقبت سلامت است و در این میان ایمنی، فرهنگ، کیفیت و مدیریت در کنار هم تاثیرگذار می باشند.
 
دستورالعمل های ایمنی بیمار :
 بازدید های مدیریتی ایمنی بیمار-  
- راهنمای داروهای با هشدار بالا
 داروهای حیات بخش و ضروری-   
 راهنمای داروهایی با اسامی و اشکال مشابه
-  راهنمای پیشگیری از زخم فشاری
الزامات اخذ رضایت آگاهانه و تشخیص های درمانی تهاجمی

آخرین اخبار

دیدار نوروزی تیم مدیریتی مرکز آموزشی درمانی شهید د ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی ROP

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی HBB (کمک به تنفس نوزاد در بدو ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی فرایندهای پرستاری با تاکید بر ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

برگزاری جلسه آموزشی ایکتر و مراقبت های تکاملی نوزا ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

جلسه آموزشی sepsis و مراقبت کانگورویی kmc

يکشنبه 5 فروردين 1403

جلسه آموزشی شکم حاد در بارداری

يکشنبه 5 فروردين 1403

جلسه آموزشی تریاژ در بحران و مدیریت بحران در مراقب ...

يکشنبه 5 فروردين 1403

بزرگداشت روز مهندس در بیمارستان مرکز آموزشی و درما ...

دوشنبه 7 اسفند 1402

«من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم ،خانواده ام ...

سه شنبه 1 اسفند 1402